© Facebook Mostra del Cinema Venezia
Венеційський кінофестиваль стартував не лише прем’єрами, а й політичним скандалом. Над входом до головного павільйону з’явився російський триколор — символ держави, що вже понад десятиліття веде війну проти України. Для багатьох гостей це стало шоком: прапор країни-агресора на червоній доріжці одного з найпрестижніших кінофорумів світу. Організатори пояснили його появу включенням до програми фільму Олександра Сокурова «Щоденник режисера». Хоча режисер свого часу підтримував українського політв’язня Олега Сенцова, нині він опинився у центрі критики. Претензії лунають насамперед на адресу керівництва фестивалю та італійських продюсерів, яких звинувачують у «показовій прихильності» до Москви. «Три роки тому пляжі Лідо були вкриті українськими прапорами. Сьогодні ж ми бачимо кривавий триколор, який перетворює червону доріжку на продовження доріжки російських злочинів», — заявила мисткиня й публіцистка Катерина Марґоліс. Вона додала: «Mostra del Cinema di Venezia — це ганьба, коли над входом висить цей фашистський прапор. У той час як сотні українських митців убиті Росією, цей символ не може бути присутнім на жодному достойному культурному заході». Додаткової гостроти цьогорічному фестивалю надає прем’єра стрічки французького режисера Олів’є Ассаяса «Кремлівський чарівник». Фільм створено за мотивами книги Джуліано да Емполі, що досліджує механізми російської політичної пропаганди. У центрі сюжету — вигаданий телевізійний продюсер Вадим Баранов, персонаж, у якому критики легко впізнають риси Владислава Суркова, відомого ідеолога «проєкту Новоросія». Головною інтригою стало рішення запросити британського актора Джуда Лоу на роль молодого Володимира Путіна. Саме ця інтерпретація та її контекст уже спричинили жваві дискусії серед глядачів і преси, адже кінофестиваль опинився на перетині мистецтва й політики, де художній погляд неминуче стає коментарем до сучасних подій Попри скандали, у конкурсній програмі є і українська присутність: у секції Orizzonti Short Films бере участь короткометражка Кирила Земляного «Недоступні» — історія про хлопця, який після вторгнення РФ присвятив себе волонтерству. Загалом у головному конкурсі представлено 21 фільм, зокрема нові роботи Паоло Соррентіно, Ноа Баумбаха, Кетрін Бігелоу, Гільєрмо дель Торро, Джима Джармуша та Франсуа Озона. Кінофестиваль триватиме до 6 вересня.
The Venice Film Festival opened not only with premieres but also with a political scandal. Above the entrance to the main pavilion appeared the Russian tricolor — a symbol of a state that has been waging war against Ukraine for over a decade. For many guests, it was a shock: the flag of an aggressor country on the red carpet of one of the world’s most prestigious film forums. Organizers explained its presence by the inclusion of Alexander Sokurov’s film “Diary of a Director” in the program. Although Sokurov once publicly supported Ukrainian political prisoner Oleg Sentsov, he now finds himself at the center of criticism. Most of the accusations are directed at the festival’s leadership and Italian producers, who are accused of showing “demonstrative sympathy” toward Moscow. “Three years ago, the beaches of Lido were covered with Ukrainian flags. Today, we see the bloody tricolor turning the red carpet into a continuation of the path of Russia’s crimes,” said artist and publicist Kateryna Margolis. She added: “Mostra del Cinema di Venezia is a disgrace when this fascist flag hangs above its entrance. At a time when hundreds of Ukrainian artists have been killed by Russia, this symbol cannot be present at any respectable cultural event.” Adding further controversy to this year’s edition is the premiere of French director Olivier Assayas’ “The Kremlin Wizard”. The film is based on Giuliano da Empoli’s book exploring the mechanics of Russian political propaganda. At the center of the plot is fictional television producer Vadim Baranov, a character critics note clearly mirrors Vladislav Surkov, the known ideologue of the “Novorossiya project.” The biggest intrigue comes from the casting choice: British actor Jude Law portrays a young Vladimir Putin. This interpretation and its political context have already sparked heated debate among audiences and the press, as the festival once again finds itself at the intersection of art and politics, where artistic vision inevitably becomes commentary on current events. Despite the controversies, the competition program also features Ukrainian representation: Kyrylo Zemlianyi’s short film “Unavailable” is screening in the Orizzonti Short Films section — a story about a young man who dedicates himself to volunteering after Russia’s invasion. In total, the main competition presents 21 films, including new works by Paolo Sorrentino, Noah Baumbach, Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro, Jim Jarmusch, and François Ozon. The festival runs until September 6.
@Katia Margolis
680