© Facebook Shakespeare's Globe
Помер Томаш Штраусслер, більш відомий як драматург Том Стоппард. Півторарічним цього уродженця Моравії вивезли з Чехословаччини - в день її розчленування нацистами взуттєва компанія "Батя", де його батько працював медиком, відіслала родини співробітників єврейського походження подалі від Європи; Томаш опинився аж у Сингапурі, далі в індійському Дарджилінгу та нарешті в Британії, де й відбудеться його становлення як драматурга. Воно багато в чому слідувало традиції театру абсурду Беккета чи Іонеско, хоча, імхо, не дотягувало до них ні в театрі, ні в абсурді. Але вже замолоду в 1960-х його деконструкція "гамлетівського" сюжету з точки зору другорядних персонажів - "Розенкранц і Гільденстерн мертві" - стала дуже знаковою п'єсою. Крім цієї трагікомедії, читав у нього ще три - "Травестії" (реальна особа, клерк із британського консульства в Цюриху, шпигуючи там за Леніним, сперечається з дадаїстом Тристаном Тцарою та Джеймсом Джойсом, який саме пише "Улісса"), "Рок-н-Ролл" (чеський студент Кембриджа, спостерігаючи за придушенням СРСР "Празької весни" та його наслідками, веде дискусії зі своїм британським викладачем-комуністом і празьким альтер-его Вацлава Ґавела під саундтрек Сіда Баррета та легенд чехословацького андеграунду The Plastic People of the Universe - "місцевих Velvet Underground", тексти яким після одного канадського експата писав ліворадикальний дисидент Еґон Бонді) і "Берег Утопії" (міжсобойчик революційної та не дуже еміграції з Російської імперії в Європі - Герцен, Бакунін, Тургенєв тощо). Політично автор мені не близький, але його ерудиція дозволяла дотепно обігрувати різні історичні сюжети.
Коротка довідка:
Том Стоппард (нар. 1937 як Томаш Штраусслер у Моравії, тодішня Чехословаччина- 29.11.2025) — британський драматург єврейського походження, один із найвідоміших авторів інтелектуального театру ХХ–ХХІ століть. У дитинстві разом із родиною втік від нацизму через Сингапур та Індію до Великої Британії, де й сформувався як письменник. Світову славу йому принесла п’єса «Розенкранц і Гільденстерн мертві» (1966) — постмодерна інтерпретація «Гамлета» з точки зору другорядних персонажів. У своїй творчості він поєднував абсурд, філософію, політику та історію. Серед найвідоміших творів — «Травестії», «Берег Утопії», «Рок-н-Ролл». Стоппард був багатократним лауреатом престижних театральних і кінопремій, включно з «Оскаром» за сценарій. Його вважають одним із найінтелектуальніших драматургів сучасності.
2