В мене поки немає кращих фотографій, але це Жюльєт Бінош тепло обіймає мене на сцені після того, як вона декламувала французькою переклад мого вірша. Вчора в Парижі відбулося відкриття нового українського сезону з назвою «Подорож до України» і слоганом «Культура контратакує!». Театр де ля Віль, зала на тисячу місць заповнена, всім квитків не вистачило. В залі — переважно французи.
Спочатку на події були присутні Бріжит Макрон, Олена Зеленська, різні міністри та інші високопосадовці, і тому все почалося з довгих промов. «Ну як же без самопіару, пфф», — обурювалися знайомі французи, але мали на увазі передусім своїх політиків. Хоча мені дуже сподобався виступ міністра МЗС Франції, наприклад.
Але не обійшлося і без несподіваної напруги. На сцену раптом вийшла французька міністерка культури і сказала: «Мене не запрошували, але я таки виступлю!». В залі почали обурено шуміти. Кажуть, існує певне протистояння між нею та меркою Парижа Анн Ідальго, яка теж була в залі, тож це був певний перформанс не до кінця відомої нам природи.
А потім слово нарешті дали й культурним діячам. Концепт вечора (і сезону) полягає в тому, що українські та французькі митці обʼєднуються, і в цьому наша сила. Вчора було багато красивих перехресть, справді.
Український режисер-документаліст Мстислав Чернов і французький філософ, письменник, режисер Бернар-Анрі Леві; український бандурист Володимир Войт і французький виконавець Рафаель; Андрій Курков і Жюльєт Бінош та Жюльєт Бінош і я; французький письменник Філіп Клодель і українські письменники та військові Ярина Чорногуз та Артем Чапай (ці двоє онлайн, на жаль, але такі прекрасні були, що вся зала стоячи їм довго аплодувала); українські режисерки Ольга Гібелінда і я та французький режисер Мішель Хазанавічус.
А ще все це було приправлено виступами скрипальки Богдани Півненко, Дах Дотерс та майстерним словесним пінг-понгом ведучих — української літературознавиці Тетяни Огаркової (Таню, яка ти була крута!) й французького друга українських документалістів, одного з біг босів АРТЕ Франс Фабріса Пушо.
Одне слово, вечір був довгим і насиченим.
Що стосується мого поетичного виступу, то Бінош заздалегідь прочитала добірку моїх віршів і запропонувала саме «Нові парфуми». А я подумала — чудовий вибір. І нехай у цьому вірші немає нічого про культуру, яка контратакує або щось подібне, але є певна гра слів щодо перетину різних реальностей, багато гіркоти, чуттєвості, і цей текст говорить не лише про мене і мого чоловіка, а й про безліч українських сімейних пар, які «разом і порізно, разом і порізно, разом і порізно» через війну. (Дякую за переклад вірша Ірині Дмитришин.)
Ну і щодо тепла. Вчора було, звісно, багато голосних пафосних слів, але було також і дуже багато щирих. Я справді відчула правдиву підтримку різних французьких колег і глядачів у залі. Знали б ви, скільки разів вчора щонайменше звучало «Слава Україні».
Ось такий був вечір, а попереду чотири місяці різних українських культурних подій у Франції. Дуже сподіваюся, що зали будуть так само повні. І щиро вдячна Ukrainian Institute — Український інститут, Institut ukrainien en France, Institut français та іншим організаторам за запрошення та організацію такого складного дійства.
Ірина Цілик
«Нові парфуми»
Верхні ноти: ялівець, лимон, бергамот, перець.
Ноти серця: голки сосни, ладан, корінь ірису.
Ноти бази: ваніль, сандал, амбра.
Я так пахну сьогодні.
Ці нові парфуми бентежать:
такою ти мене ще не знаєш.
Верхні ноти: тістечко із сільмагу, сигарети, «ведешка» для зброї.
Ноти серця: голки сосни, соляра, кава.
Ноти бази: вогнище, вітер із лісу, чужі люди поруч.
Чим ти пахнеш сьогодні?
Є ще й інші нагальні питання.
Де ми нині й навіщо?
Хто ти?
Хто я?
Як я потім впізнаю тебе
на пливких перехрестях незнаних доріг?
Ну а хоч би й навпомацки,
сліпо тикаючись мокрим носом,
спрагло вивчаючи кожен сантиметр твого тіла,
кожен дражливий запах,
кожен слід існування-без-мене,
кожен збіг у нотах серця,
кожен свіжий і давній рубець непрожитого вповні життя,
де ми разом і порізно,
разом і порізно,
разом і порізно,
амінь.
2022
[1] WD-40 (аерозольний засіб від корозії металу)
Цілик І. Нові парфуми
Посестри. Часопис. 2024. № 112