Кіно, яке у 2025-му повернуло данців до кінозалів

17.12.2025
© Facebook Agger Bio

У Данії 2025 рік став винятковим для національного кінематографа. За даними Данського кіноінституту, інтерес глядачів до данських фільмів сягнув рекордного рівня за останні десятиліття, підтвердивши стійкий попит на власні культурні історії. Протягом року національні стрічки зібрали близько 3,7 мільйона глядачів — майже на 70 відсотків більше, ніж торік. Шість із десяти найкасовіших фільмів були данського виробництва. Серед лідерів — третя частина серії Ternet Ninja (Клітинчастий ніндзя) та фільм Андерса Томаса Єнсена (Останній вікінг), кожен із понад 700 тисячами проданих квитків. Водночас успіх року не обмежився розважальними хітами. Глядачі активно відвідували стрічки, що порушують складні соціальні та етичні теми. Значний інтерес викликали дебютні роботи молодих режисерів, зокрема драма Det Andet Offer (Інша жертва), присвячена лікарській помилці в умовах перевантаженої системи охорони здоров’я. Такі фільми стали простором колективного осмислення кризових питань сучасного суспільства. До цього ряду належать також Pigen med Nålen (Дівчина з голкою) — чорно-білий історичний фільм про темні сторінки датської історії, та Hjem Kære Hjem (Дім, милий дім), що зосереджується на житті самотньої соціальної працівниці в провінції. Популярність цих робіт свідчить про готовність аудиторії сприймати кіно як форму суспільного діалогу. Важливу роль у цьому підйомі відіграла державна культурна політика. За останні роки фінансування національного кіновиробництва було збільшено, а у 2025 році відбулося 32 прем’єри данських ігрових фільмів — найвищий показник за два десятиліття.

Cinema That Brought Danes Back to Movie Theatres in 2025

In Denmark, 2025 has proven to be an exceptional year for national cinema. According to the Danish Film Institute, audience interest in Danish films reached a record high over the past decades, confirming a strong and sustained demand for homegrown cultural narratives. Throughout the year, Danish productions attracted around 3.7 million cinema-goers — nearly 70 percent more than the previous year. Six of the ten highest-grossing films were domestically produced. Among the clear leaders were the third instalment of the Ternet Ninja (Checkered Ninja) franchise and Anders Thomas Jensen’s Den Sidste Viking (The Last Viking), each selling more than 700,000 tickets. At the same time, the year’s success was not limited to entertainment-driven hits. Audiences also showed strong interest in films addressing complex social and ethical issues. Notable attention was drawn to debut features by emerging directors, including the drama Det Andet Offer (The Other Victim), which explores a medical error within an overstretched healthcare system. Such films became spaces for collective reflection on the pressing challenges of contemporary society. This group also includes Pigen med Nålen (The Girl with the Needle), a black-and-white historical drama confronting darker chapters of Danish history, and Hjem Kære Hjem (Home, Sweet Home), which focuses on the life of a solitary social care worker in a provincial setting. The popularity of these films indicates a readiness among audiences to engage with cinema as a form of social dialogue. State cultural policy has played a significant role in this upswing. In recent years, funding for national film production has increased, and in 2025 Danish cinemas hosted 32 premieres of domestic feature films — the highest figure in two decades. Experts attribute the success to a combination of established directorial experience, the rapid emergence of a new generation of filmmakers, and consistent public support, positioning Danish cinema as one of Europe’s most vibrant cultural phenomena of the year

2