©
Хорватський національний театр у Спліті став місцем гучної прем'єри — «Войцек» у постановці Борута Шепаровича. Ця подія вийшла далеко за межі звичайної театральної прем'єри: глядачів зіткнули з реаліями війни, насильства та медіа-маніпуляцій, які сучасне суспільство звикло ігнорувати або приховувати. Про це повідомляє місцеве видання Dalmacija Danas. Режисер Борут Шепарович, відомий своїми радикальними театральними експериментами, разом із драматургом Іваном Пеновичем вирішив переосмислити незавершену п'єсу Георга Бюхнера «Войцек», написану у 1836 році. Бюхнер, один із перших представників соціального реалізму, зафіксував трагедію маленької людини, зламаної суспільною системою. Шепарович переносить дію в Європу 2025 року — у світ постійних воєн, контролю технологій і повсюдної дезінформації. У центрі історії — Войцек, солдат, який під тиском обставин і принижень втрачає розум і вбиває свою кохану Марію. Вистава подає Марію не лише як жертву, а як символ гідності й спротиву. Під час вистави сцена заповнена відеопроєкціями, лунають сирени та моторошні звуки дронів, герої рухаються під холодним світлом. Камера на сцені фіксує кожен рух акторів, їхні тіла зливаються з відеорядом реальних кадрів війни в Україні. Режисер і керівництво театру підкреслюють, що використання цих кадрів має на меті не прославлення агресора, а навпаки — демонстрацію нелюдськості війни й солідарність із усіма, хто страждає від збройних конфліктів.
Посольство України в Республіці Хорватія висловило глибоке обурення і рішучий протест проти постановки «Войцека». У своєму листі дипломати назвали дійство «плюндруванням честі українських військових та пам'яті жертв російської агресії». Вони закликали припинити показ вистави, підкреслюючи, що така інтерпретація є образливою для народу, який бореться за свою свободу. "Зупиніться, не подавайте ненависному Пилату цвяхи для розп'яття правди і свободи!" — таким емоційним зверненням завершується заява Посольства. Одним із найпотужніших прийомів, на думку авторів вистави, і найбільш болючим для українців, стала інтеграція документальних кадрів війни в Україні. Відео проектується прямо на тіла акторів, розмиваючи межу між сценічною вигадкою та справжнім жахом війни. Саме це рішення і викликало великий резонанс.
Ukrainian community in Croatia demands ban on new play in Split: accusations of distorted solidarity
The Croatian National Theatre in Split became the site of a high-profile premiere — Woyzeck, directed by Borut Šeparović. This event went far beyond an ordinary theatrical debut: the audience was confronted with the realities of war, violence, and media manipulation that modern society has grown accustomed to ignoring or concealing. This was reported by the local outlet Dalmacija Danas. Director Borut Šeparović, known for his radical theatrical experiments, together with playwright Ivan Penović, decided to reinterpret Georg Büchner’s unfinished play Woyzeck, written in 1836. Büchner, one of the early representatives of social realism, captured the tragedy of a small man broken by the social system. Šeparović transposes the action to Europe in 2025 — a world of perpetual wars, technological control, and widespread disinformation. At the center of the story is Woyzeck, a soldier who, under pressure and humiliation, loses his sanity and kills his beloved Maria. In this production, Maria is portrayed not just as a victim, but as a symbol of dignity and resistance. Throughout the performance, the stage is filled with video projections, sirens wail, and eerie drone sounds echo as the characters move under cold lighting. A camera on stage captures every movement of the actors, whose bodies blend into a video sequence of real footage from the war in Ukraine. The director and the theatre's management emphasize that the purpose of using these images is not to glorify the aggressor but rather to demonstrate the inhumanity of war and express solidarity with all those suffering from armed conflicts.
The Embassy of Ukraine in the Republic of Croatia expressed deep indignation and lodged a strong protest against the production of Woyzeck. In their letter, Ukrainian diplomats called the performance a "desecration of the honor of Ukrainian soldiers and the memory of victims of Russian aggression." They urged the theatre to halt the show, stressing that such an interpretation is offensive to a nation fighting for its freedom. "Stop! Do not hand hateful Pilate the nails to crucify truth and freedom!" — the Embassy's statement concludes with this emotional appeal. One of the most powerful techniques, according to the show's creators — and the most painful, according to Ukrainians — was the integration of documentary footage from the war in Ukraine. The video is projected directly onto the actors' bodies, blurring the line between staged fiction and the real horror of war. It was precisely this decision that sparked a major public outcry.
©
466