©
«Я» не передує досвіду як суб’єкт цього досвіду, тобто як той, хто внаслідок досвіду щось розумітиме, матиме певні переживання, пам’ять тощо. (…) «Я» не передує досвіду, і ми маємо справу лише з таким «Я», яке народжується у самому досвіді» (Мераб Мамардашвілі).
Мірча Еліаде в «Аспектах міфу» зазначає: «Для релігійної людини сутність передує існуванню. Це однаково справедливо як для людини «примітивних» та східних суспільств, так і для юдея, християнина чи мусульманина. Людина у своєму теперішньому вигляді є результатом низки обставин, що відбулися від самого початку. Міфи оповідають про ці обставини, пояснюючи людині, як і чому вона була створена».
У лекціях про Пруста Мамардашвілі пояснює: «Якщо перекласти це мовою Музіля, то ми припускаємо, що те, що пізнається, — пізнається людиною з певними властивостями; тобто людина, яка володіє визначеними властивостями, і є тією, що щось пізнала, побачила, зрозуміла тощо. А втім, роман Музіля має іншу назву: «Людина без властивостей».
2117